تولد نوزاد، هدیه خداوندی


نامی را انتخاب كنيد که خوش آهنگ و با معنی باشد. شما و همسرتان باید اسم فرزندتان را انتخاب كنيد و اين كار باشید به اشخاص دیگر ارتباطی ندارد.گاهي افرادی به اسم مورد نظر شما انتقاد مي كنند. از این رو شايد تصمیم بگیرید اسم فرزندتان را تا زمان تولد او  او مخفی نگاه دارید. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند رازی را پیش خود نگاه دارند، پیشاپیش از واكنشهاي دیگران آگاه باشید.

متقابلا اگر متوجه نامی شدید که دوست یا یکی از اعضای فامیل برای فرزند خود انتخاب کرده است و آن را دوست ندارید، تا آنجا که ممکن است مودبانه رفتار کنید. از مسخره کردن اسم انتخاب شده بپرهیزيد و تا زمانی که از شما درباره اسم پیشنهادیتان سوال نشده از ابراز نظر خودداری کنید. اگر والدین نوزاد اسم پیشنهادی خود را گفتند و آن اسم از هر نظر برای شما عجیب و غریب جلوه کرد، می توانید مودبانه درباره سابقه و معنای آن سوال كنید.

مبارک است! اکنون با خوشحالی کودک خود را در آغوش دارید و از اینکه باید نقش جدیدی را به عنوان پدر یا مادر در زندگی تجربه نمایید، ذوق زده اید. احتمالا دوست دارید تجربه تولد کودکتان را برای دیگران تعریف کنید. از پاره شدن کیسه آب گرفته تا درد زایمان و …اما بهتر است این جزییات را جز برای خواهران و مادر و در نهایت دوستان نزدیک خود، برای اشخاص دیگر تعریف نکنید.

تولد نوزاد اتفاقي شیرین است، اما گاهی اتفاقاتی نظیر مرده به دنیا آمدن بچه، یا نقص عضو او همه برنامه ریزی ها و توقعات را به هم می زند و غم و اندوه ايجاد مي كند. بدانید که تنها شما نیستید که در این جهان با چنین غمی دست به گریبانيد. غم شما قابل درک است، اما هر چند در کلام ساده است باید هرچه زودتر برخود مسلط گردید و این خبر تاسف آور را به اعضای خانواده و دوستاني که نگران نوزدا شما هستند بدهید. در این هنگام زن و شوهر باید در کنار هم، با برقراری پیوند عمیقتر عاطفی به یکدیگر کمک نمایند تا این بحران زودتر طی شود و به تعادل روحی – روانی برسند. متاسفانه گاهی در چنین فضای غمباری که هردو طرف از این ضربه به شدت ناراحتند، به جای  تلاش برای رسیدن به تعادل،  زن و شوهر تقصير را به گردن هم می اندازند.

متقابلا اگر متوجه تولد یک نوزاد ناقص یا مرده در میان اقوام یا دوستان شدید بهتر است هرچه زودتر بر بهت خود غلبه كنيد وهرچه زودتر نزد آن خانواده بروید و تنهایشان نگذارید و با محبتی که نثارشان می کنید بكوشيد بر غمشان فایق آیند. از پرسشهای مکرر درباره چرایی مرده به دنیا آمدن و ناقص بودن نوزدا بپرهیزید و بدانید که چنین سوالاتی در این لحظات بسیار آزار دهنده اند. همچنین از اظهار تاسف های مکرر خودداری کنید و تلاش کنید به طریقی شرایط را برای آن خانواده تغییر دهید.

هنگامی که متوجه تولد نوزدای در میان دوستان و اقوام خود می شوید طبیعتا دوست دارید  به سمت بیمارستان حمله ور شوید! مادری که تازه زایمان کرده  مطمئنا بسیار خسته است و شاید دوست دارد مدتی با فرزند خود تنها باشد، او را به خود بچسباند، از سینه خود به او شیر بدهد و این تجربه و حس جدید را برای خود مزه مزه کند. شاید او از اینکه در جلوی شما به فرزند خود شیر دهد احساس خوبی نداشته باشد. پس پیش از آنکه پرواز کنان خود را به بیمارستان برسانیم بهتر است تلفني از وضع مادر و فرزند با خبرشويم و اگر جواب شنیدیم الان موقع مناسبی برای ملاقات نیست، ناراحت نشویم و شرایط را درک کنیم و منتظر شویم اوضاع مساعد شود.

هنگام گفتن چشم روشنی به مادر و پدر، در کنار هديه خود برای نوزاد یا مادر، بهتر است غذایی آماده كنيم و به این صورت آنها را تا وفق پیدا کردن با شرایط جدید، حمایت کنیم. در ضمن فراموش نکنیم که به مهمانی نیامده ایم و فقط آمده ایم نوزاد را ببینیم. پس، بعد از دیدن نوزاد و ابراز احساسات به آنها، هرچه زودتر آنجا را ترک کنیم. ممکن است نوزاد نیاز به عوض شدن، حمام شدن و خواب داشته باشد و حضور ما مانعی به حساب بیاید.

اگر مادر نوزاد از خويشاوندان يا دوستان نزديك ما است، با توافق خود او ساعاتي از هفته را به بودن در كنار آنها و نگهداري از كودك، بگذاريم تا مادر نيز بتواند در اين ساعات استراحت يا حمام كند و به كارهاي ضروري اش برسد. در اين زمان مادر و كودك به يك اندازه نيازمند توجه و محبت اند.

ترجمه و تالیف از کتاب اتیکت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *