قدم نو رسیده مبارک


بعد از تولد نوزاد، دوستان  یا اقوام دوست دارند هرچه سریعتر، با هدیه ای در خور، به دیدن نوزاد و مادر او بروند. هیچ توصیه  خاصی برای نوع هديه به نوزاد یا مادر او نمی توان نوشت، جز آنکه بیشتر مردم احتمالا مجموعه ای از لباسهای نوزادی یا طلا را برای آنها انتخاب می کنند. لباس هدیه خوبی است، زیرا لباس نوزاد زود به زود کثیف می شود و احتیاج به تعویض دارد. اما باید توجه داشت که نوزاد خیلی سریع بزرگ می شود، اما در نظر ما همچنان نوزاد است، پس، در انتخاب اندازه لباس باید دقت نمود. از طرفی بهتر است قبض خرید لباس یا هر هديه دیگري را به همراه هديه به مادر نوزاد بدهیم تا در صورت لزوم، امکان تعویض برایش فراهم شود.

هیچ دلیلی ندارد که مادر نوزاد در صورتی که به آن هديه نیاز نداشته باشد آن را صرفا براي یادگاری نگه دارد. اگر قبض به همراه هديه به او داده شود، می تواند آن را عوض کند وگرنه می تواند هديه را به کودک دیگر یا خیریه ها ببخشد.

از همان هفته اول پس از تولد نوزاد، کارها و مسئولیت های زن و شوهر ناگهان دوبرابر می شود. از این رو، به کمک نزدیکان خود نياز پيدا مي كنند. اگر مایل به کمک هستید، از خرید و شستن ظرفها گرفته تا نگهداری نوزاد برای استراحت والدین یا شستن لباسها و غيره، آمادگی خود را به آنها بگویید و وقتتان را با آنها تنظیم کنید.

ممکن است به عنوان مادر و پدر جدید، آنقدر هیجان زده باشيد که وقتی كساني برای تبریک گفتن نزدتان می آیند، چنان به تعریف و تمجید از زیبایی و نازی نوزاد خود مشغول شويد که احوالپرسی از مهمانان را فراموش كنيد. بهتر است هیجان خود را کنترل نمایید و از حال مهمانان و خانواده شان، بچه هایشان، اوضاع کاری و مسائل مورد علاقه یکدیگر صبحت كنید تا دلگیری ایجاد ننمایید.

از طرف دیگر ممکن است به خاطر هیجان شدیدی که دارید دوست داشته باشید کودک را به همه نشان دهيد و به قولی دست به دست كنید. بهتر است اول از مهمانان بپرسید  دوست دارند کودک را در آغوش بگیرند یا نه. شاید به هر دلیلی، مثلا ترس از افتادن بچه یا حتی اینکه شخصی از بچه ها خوشش نمی آید، مایل به در آغوش کشیدن نوزاد شما نباشند. پس، قبل از آنکه بچه را در آغوش آنها قرار دهید، اول سوال نمایید.

از زمان بچه دار شدن باید وسایل بسياري را همیشه به همراه داشته باشید؛ از مسافرت گرفته تا خرید از فروشگاهي بزرگ در نزدیکي منزل. این وسایل شامل کالسکه،  لباس اضافه، پوشک، آب معدنی و … است.  ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانید خود را با شرایط جدید تطبیق دهید و هر وقت بیرون می روید، حواستان به تمام نیازهای فرزندتان باشد، اما جای نگرانی نیست، کم کم عادت می کنید. همچنین بايد کیسه ای براي تعویض پوشک بچه همیشه همراه شما باشد. شاید اگر به مهمانی رفته اید، میزبان شما از اینکه پوشک آلوده را در سطل آشغال خانه شان بيندازيد، ناراحت شود. پس، همیشه  با تجهیزات کامل به این طرف و آن طرف برويد. موضوع بسیار مهم ديگر این است که وقتي نوزاد خسته یا گرسنه،  یا به اصطلاح بد قلق است، بیرون نروید زیرا تمام وقت گریه مي كند و هم شما و هم اطرافیان را عصبی می کند و خودش نیز آسیب مي بيند.

مادران هنگامی که بچه به بغل هستند، در مکانهای عمومی، هنگام سوار و پياده شدن از قطارهای مترو یا هنگامی که به فروشگاهی می روند و نیاز دارند کسی در را برایشان باز نگه دارد، وقتي  سوار پله برقی می شوند یا اتوبوس می شوند و در موقعیتهای دیگر، نباید احساس خجالت كنند، بلکه بهتر است مودبانه از دیگران کمک بخواهند تا خود و نوزادشان را به خطر نیندازند.

نوزادان در برابر میکروب بسیار آسیب پذیر و حساس اند. اگر کودک یا حتی بزرگسالی  دستهایش آلوده به نظر می رسد و مي خواهد نوزاد را بغل کند، مادر باید مودبانه، اما مصرانه از آن شخص خواهش کند که دستهایش را بشوید. اگر شخصی که می خواهد نوزاد را بغل کند بیماری مسری همچون سرماخوردگی دارد، باید بدون رودربایستی از او خواست  نزدیک نوزاد نشود.  از طرف دیگر، اگر میزبان خانواده ای هستیم که نوزادی دارند و در بین اعضای خانواده بیماری مسری وجود دارد، باید با به هم زدن مهمانی و بدون عذاب وجدان، میزان توجه و دوستی واقعی خود را به آنان ثابت کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *