نوشتن متون تخصصی


نوشته خوب همانند موسیقی  خوب می تواند در خواننده ایجاد لذت کند. یکی از اشکالاتی که در متون نویسندگان فارسی به وفور دیده می شود سر در گم کردن خواننده است. معمولا اگر متنی مهم باشد باید آن را چهار پنج دفعه از اول به آخر و بالعکس خواند تا شاید بخشی از منظور نویسنده را دریافت.

مراحل زیر برای نوشتن بهتر متون تخصصی پیشنهاد می شود.

1.     به آن چه می خواهید بنویسید خوب فکر کنید. بیشتر از هر وقتی که صرف تحلیل محتوی بکنید, درنگارش و ویرایش به شما بر می گردد.

2.      سطح خواننده را در نظر بگیرید و از کلمات و ساختار متناسب استفاده کنید.

3.     نقشه ای از نکات خود را به صورت دایره روی کاغذ بکشید و نکات مرتبط با هم  را با خط  به یک دیگر وصل کنید. نکته اصلی در مرکز صفحه و نکات مربوطه دور آن و نکات درجه دوم دور نکات درجه اول رسم کنید.این نقشه در اولیت بندی بهتر نکات به شما کمک خواهد کرد و مانع از تکرار و جا افتادن آنها خواهد شد.

4.     خالص آنچه را می خواهید بنویسید در بالاترین و اولین قسمت قرار دهید. و خواننده را مجبور نکنید برای فهمیدن حرف شما و یا این که اصلا علاقه ای به موضوع شما دارد, وقت خود را تلف کند. در لفافه کردن نوشته ارزش کار شما را بالا نمی برد.

5.     نکات پیرامون (دایره های کناری) را در تایید نظرتان به ترتیب بیاورید. بهتر است برای شفاف تر شدن منظورتان برای هر نکته مثالی هم در باره آن بزنید. برای گذر از نکته ای به نکته دیگر, از کلمات ربط متفاوت و مربوط استفاده کنید که باعث هموارشدن, زیبایی, تنوع متن شما خواهد شد.

6.     اگر یکی از نکات حاشیه ای شما از اهمیت ویژه ای دارد و حرف و نکات حاشیه ای بیشتری برایش دارید, آن را در یک پاراگراف جدا با نکات ومثال های خودش بیاورید.

7.     اگر نکات شما بسیار است و به صورت متن کردن و ربط آنها از توان و حوصله شما و خواننده شما بیرون است آنها را به صورت نقطه ای و یا ردیفی مانند این متن ذکر کنید.

8.     در انتها یک جمع بندی از کار خود ارئه کنید. و خواننده را با احساسی خوش متن شما را ترک کند و برای مدتی ذهنش را به نکات شما اختصاص دهد.

9.     کار خود را از جهت محتوی, املا و دستور زبان بازنگری و ویرایش کنید.

پانویس:

چون این متن تخصصی نیست, ممکن است اشکالاتی در اعمال شماره های 1 الی 9 در آن پیدا کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *