والدین و سوء رفتارهای کودکان I


والدین موفق چگونه رفتار می کنند ؟

بیشتر کودکان شرایط چالش آوری را به وجود می آوردند که ممکن است این شرایط مضحک و البته ناامید کننده به نظر برسد . کودکان ما معیار موفقیت و ارزش ما هستند . ما خود را با موفقیت کودکانمان قضاوت می کنیم . ما خود را با دیگر والدین و کودکان خود را با کودکان آنها مقایسه می کنیم . همه ما خواهان فرزندان موفق ، شاد و متعادل هستیم . ما می خواهیم فرزندانمان احساس خوبی درباره خود داشته باشند، نسبت به یکدیگر عشق بورزند و به هم احترام بگذارند . البته در عین حال مستقل رفتار کنند( نه اینکه تا سن سی سالگی همراه با ما زندگی کنند). همه والدین اهداف یکسانی در این زمینه دارند.

ما چه عملکردی داریم ؟

بیشتر والدین با مشکلات رفتاری مشابهی  از طرف کودکان خود مواجه هستند . همه والدین از اینکه یک مطلب را سه بار برای فرزند خود تکرار کنند، ناراحت می شوند. آنها مدت طولانی را به بحث در این باره می گذرانند. والدین از غر زدن و دعوا کردن بیزارند و از فریاد زدن و تهدید کردن خسته شده اند . به نظر می رسد که والدین همه اینها را برای تنبیه انجام می دهند . همه ما از اینکه عصبانی می شویم  احساس گناه می کنیم ، اما ظاهرا  این روش را تنها راه نتیجه گرفتن می دانیم. بنابراین خودمان را سرزنش می کنیم و از اینکه نمی دانیم چگونه با فرزندان خود برخورد کنیم ، احساس بیهودگی می کنیم . مواقعی پیش می آید که ما از کودکانمان بیزار می شویم و این به دلیل رفتارهای دور از ادب آنهاست که ما را خجالت زده می کند .

تربیت درست فرزندان آسان نیست. بسیاری از والدین در تربیت کودکان خود دچار اشتباه می شوند ، نه به این دلیل که فرزندان خود را دوست ندارند یا برای آنها چیزی کمتر از خودشان می خواهند ، بلکه به این دلیل که رفتارشان هماهنگ نیست. والدین هشدار می دهند ، اما به درستی آن را ادامه نمی دهند. آنها چیزی را می گویند که خودشان معنایش را به درستی نمی دانند . والدین صبور نیستند و تنبیه خود را در زمان عصبانیت انجام می دهند . والدین ناموفق در زمینه تربیت بیشتر اثری منفی دارند تا مثبت . آنها زیاد انتقاد می کنند . والدینی که مشکلات اصولی در تربیت فرزند خود دارند ،برنامه ریزی مشخصی در این زمینه ندارند. آنها نمی توانند تشخیص دهند که ممکن است خودشان هم بخشی از این مشکلات باشند . والدین بخشی از مشکلات هستند ،چون واکنش های آنها در تربیت کودکان درست نیست. والدین معمولا دو راه را انتخاب می کنند .گاهی والدین به صورت انفعالی رفتار می کنند ، آنها درست رفتار نمی کنند ، چون دوست ندارند که با مشکل مواجه شوند . در مقابل گاهی واکنش رفتاری نامناسبی در زمان عصبانیت از خود نشان می دهند . مسلم است که چنین رفتاری نیز سوءرفتار کودکان را بدتر می کند .

ادامه دارد

ترجمه از کتاب How to behave ، نوشته Sal Severe


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *