رابطه مقدس


از دکتر ون دایر

رالف والدو امرسون* رابطه ذاتی و عمیقی  مابین خودِ ما و دیگر ابناء بشر می بیند و آن را این گونه تعریف می کند:

یکی از زیباترین توازن های حاکم بر زندگی این است که هیچ کس نمی تواند مخلصانه به دیگری کمک کند، مگر اینکه اول به خود کمک کند.

اگر خواهان صلح و آرامش برای دیگران باشی، آن صلح و آرامش نصیب خودت هم خواهد شد. اگر بخواهی که دیگران احساس کنند که مورد محبت واقع شده اند، خودت نیز مورد محبت واقع خواهی شد. اگر تنها به دنبال دیدن زیبایی و ارزشمندی در دیگران باشی، با خود تو نیز به همین گونه رفتار خواهد شد. تو تنها چیزهایی را می توانی به دیگران ببخشی که آنها را درون قلب خودت داشته باشی و همان چیزهایی را به سوی خود جذب خواهی کرد که می بخشی. تأثیر تو بر روی دیگران- چه غریبه ها و چه خویشان، همکاران و یا همسایه ها- گواهی بر قدرتمندی ارتباط تو با  نیروی اراده** است. روابط خود را در نظر بگیر و بیین که بر پایه معنویت هستند یا غیرمعنویند و به زبانی دیگر ببین که روابطت مقدسند یا نامقدس.

رابطه مقدس در تمامی افرادی که روابط شان از این نوع است سبب می شود که  نیروی اراده با انرژیی فوق العاده وارد عمل شود. روابط نامقدس سطح انرژی را بسیار پایین و کُند نگه می دارند. هنگامی که شما شروع کنید به مشاهده کمال در تمامی رابطه ها، آنگاه است که به توان خودتان برای بزرگی یافتن پی می برید. هنگامی که به مقدس بودن دیگران پی ببرید، دیگر چیزی از آنها نمی خواهید، یعنی با آنها هم چون جلوه هایی الهی ناشی از  نیروی اراده رفتار خواهید کرد. جالب این جاست که در این صورت دیگران تبدیل به همکارانی خواهند شد که به برآورده شدن خواسته های شما کمک خواهند کرد.

چیزی از آنها نخواه، هیچ انتظاری از آنها نداشته باش، نخواه که آنها توقعات تو را برآورده کنند و آنها در عوض این محبت تو را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

از آنها توقع داشته باش، بر اینکه رضایت تو را برآورده کنند اصرار کن، آنها را به چشم افراد فروتر و خدمتگزار نگاه کن، و آنچه نصیبت خواهد شد نیز همین خواهد بود.

بهترین چیز برای شما این است که با حداکثر توان از  آنچه که برای دیگران می خواهید آگاه باشید و تشخیص بدهید که آیا روابط تان با دیگران از نوع روابط مقدس است یا از نوع روابط نامقدس.

حقیقتی که من در طی سالهای رشد خودم به آن پی برده ام این است که غیرممکن است کمال خود را تشخیص دهیم اگر نتوانیم همان کمال را در دیگران ببینم و گرامی بداریم. وجه تمایز روابط مقدس از بقیه روابط این است که توانایی داشته باشیم تا خود را به عنوان جلوه ای از اراده مشاهده کنیم، و توانایی داشته باشیم تا خود را در کّل بشریت مشاهده کنیم. این همان توانایی بزرگداشت و محترم داشتنِ دیگران است، و این همان جایی است که در آن ما همه یکی هستیم.

* فیلسوف و نویسنده آمریکایی و پدیدآورنده مکتب ترانسندنتال یا تعالی گرایی آمریکا که از یونیتاریست های معروف به شمار می آید.

** “ The Power of Intention”


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *